Neraja Seva - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu Neraja Seva - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu

Neraja Seva

Door: Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

14 Juli 2009 | Indonesië, Singaraja

Hallo allemaal,

Er mist nog een stukje het stukje komt later, maar nu ben ik in het kindertehuis . Of nou ja... nu in Singaraja ff op internet.

Gister ochtend moest arno om 11 uur op het vliegveld zijn en om 12 uur moest hij door de poortjes! Ik hoop dat hij zo goed aankomt. Het is hier kwart voor 1 's middags.
Toen heb ik van 12 tot 2 lekker op een bankje zitten lezen op het vliegveld, daarna stond ik om 2 uur klaar om opgepikt te worden. Ik netjes met een briefje van het kindertehuis zodat ze wisten wie ik was. En dat is niet grappig want je kijkt echt iedereen aan, maar niemand is het. Dus om half 3 heb ik maar eens gebeld. 'Jaja, sorry we staan vast in het verkeer,' gelukkig klonk ze heel enthousiast dus ik kreeg er weer helemaal zin in, want het blijft altijd spannend.
Ik zei ik zit voor de Starbucks coffee, dom van mij want daar was geen bankje, maar ik dacht nog even wachten... nog even.... nog even... tot 4 uur! Toen kwamen ze eindelijk! Een kleine enthousiaste vrouw, didi (betekend iets van zuster) en de chauffeur. De organisatie gaat niet uit van een een religieus iets, maar wel van het aspect dat iedereen gelijk is en recht heeft op voeding, kleding en onderwijs. Ze eten geen vlees en ook geen champignons want dat groeit ten koste van iets doods, omdat het een schimmel is. Ook geen ui en knoflook, want dat zorgt dat je je niet helemaal goed kunt concentreren in de yoga wereld. Elke avond om 6 uur doen ze aan yoga heeft ze mij verteld in de auto (arno je had toch gelijk met je intake-gesprek in de auto) het klonk allemaal leuk en aardig, helaas kwamen we pas rond 8 uur aan bij het tehuis en was het al donker. In het tehuis was nog een NL meisje, Marleen, erg aardig, 24 blijft hier 2 maanden en heeft eerst 3 maanden door australie getrokken. Ze heeft me daar wat rondgeleid en bijgepraat.
In het tehuis zitten 44 kinderen, de jongste is 1,5 de oudste is 18 maar de meesten zitten tussen de 7 en de 14 denk ik. Toen ik aankwam kwamen de kinderen direct uit de auto 'sister, sister, what's your name!' dat was erg leuk! De kamer moest ik delen met Marleen, het viel erg mee het was schoon, maar de bedden zijn kei-hard. De wc is in een buitenhuisje zo'n 20 m lopen, maar er is wel een westerse wc.... gelukkig maar. Er zijn een aantal slaapzalen voor de kinderen, sommigen slapen met meer in een bed. Sommigen slapen in een matje op de grond. En er is een andere grote hal, erg mooi betegeld en die is gesponsord door iemand.
Om half 10 gingen de kinderen pas naar bed. En wij ook. Best lekker geslapen. Om 5 uur staan ze op, dan moeten aankleden ed en misschien nog wat klusjes, wij hoeven verder niet te helpen want ze kunnen heel goed voor zichzelf zorgen. Er zijn daar 2 zusters (didi's) en een kok en een chauffeur, die ook de kinderen naar school rijdt in best luxe auto.
Vanmorgen waren we er dus zo rond half 7 uit, Marleen ging eerst hardlopen, maar dat is me iets te fanatiek op alleen water en rijst de hele dag, ik hoop wel dat ik wat afval.
Daarna gingen de kinderen rond 7 uur naar school, half 8 begint t, allemaal verschillende scholen. In schooluniform. En toen zaten wij daar.. kan ik wat doen? Nee... later, dus maar ff wat kleren gewassen en een beetje met die baby opgetrokken. Nu gingen we gelukkig ff naar de stad want ze moesten echt nieuwe schoenen hebben. En ik had gisteren gezegd dat ik wat geld mee had gekregen van school en dergelijke, gelukkig had ik niet gezegd hoeveel, want toen we bij de kassa kwamen dacht ze dat ik even 20 paar schoenen ging betalen. Uiteindelijk heb ik het wel gedaan, zo'n 70 euro in totaal, maar ik ben best wel kwaad en teleurgesteld. Ik voel me net de grote rijke Hollander met het schip met geld, mooie grappen, dus ik heb gezegd dat het geld nu op is. Hallo zeg, ik ben nu nog wel een beetje boos. Ik krijg een beetje het gevoel dat we hier zijn voor het geld, je moest zeg maar 200 euro kostgeld betalen voor 2 weken, op zich vond ik dat niet erg omdat je bij andere organisaties meer moet betalen en ik zie ook wel dat het ten goede komt van de kinderen. Maar ik ben niet van het fonds. Ik kom hier voor het werk en niet om geld te brengen. Dus dat zal ik vanmiddag ff vertellen! Ik mag hopelijk morgen mee naar school om daar missschien wat les te geven. Want dat lijkt me erg leuk, de kinderen zijn erg leuk en de didi's ook, maar het is waarschijnlijk de cultuur of dat ze teveel het belang van het tehuis zien dat ze onze gevoelens wat vergeten. Ik hoop dat het allemaal beter gaat ik ben hier tenslotte ook nog geen dag. En als t me echt niet bevalt ben ik zo weer vertrokken.
Maar maak je geen zorgen, het valt allemaal best mee, ik ben nu alleen een beetje boos. Komt allemaal goed! Don't worry!

Ok, nu weer de positieve kant op met het verhaal! Marleen kon altijd alleen naar de stad als ze gebracht werd, maar ik vertelde dat ik met Arno scooter had gereden en toen zeiden ze dat we de scooter wel mee mochten. Super! Alleen... in feite reed Arno altijd en ik zat achterop. Alleen als het makkelijk was reed ik. Maar goed... groot houden voor onze vrijheid! Het was ook nog eens een schakel scooter, wat ik helemaal nog nooit gedaan had. En ook nog... deze dingen gaan veel harder! Arno: had ik maar meer geoefend en niet jou het moeilijke werk laten doen...
Maar we zijn hier gekomen, nu nog weer terug!

Jullie succes met alles en heeeel veeeel plezier!

Liefs Annieke



  • 14 Juli 2009 - 05:28

    Annieke Zantinge:

    Trouwens.... zulke verhalen ga ik niet echt helemaal doorlezen dus fouten... I am sorry. En ik weet het, ik ben juf, maar... fouten maken overkomt de beste en ik heb nu vakantie!
    Jullie ook fijne vakantie!

  • 14 Juli 2009 - 05:52

    Mama:

    wie weet hoe een zakenvrouw wij terugkrijgen. Maar gooi ook je gevoel erin. Komt allemaal goed. Trouwens bijna geen fouten hoor.
    liefs mama en de rest.

  • 14 Juli 2009 - 06:24

    Marja:

    Oh jow.. wat een gedoe! Groot gelijk dat je vakantie hebt! Je moet niet vergeten om ervan te gaan genieten hoor! Laat ze maar denken dat je geld op is.. ideaal! Ben je ook van het gezeur af. En op zich is nieuwe schoenen wel een goed doel toch??

    En laat Marleen maar lekker hardlopen. Geloof ook niet dat ik dat had gedaan! Maar ja, misschien ga je er wel lol in krijgen ook nog.

    En ik ben echt blij dat je een westerse wc hebt. Begrijp het helemaal! Dat scheelt in ieder geval een hele hoop ellende.

    En wel gaaf dat je een brommer hebt! Heb je daar in een internetcafé ofzo? Dan is het nog wel redelijk beschaafd daar.

    Enne.. er zitten helemaal geen spelfouten in hoor :-)

    Succes daar! Ik hoop dat je snel weer voor de klas staat!

    Groetjes uit de polder!!

  • 15 Juli 2009 - 16:12

    Tineke:

    Hey Annieke
    Wat een Leuke verhalen!!
    Hoop dat je het leuk gaat vinden in het tehuis!! Vast wel:)

    En laat je je geld niet afpakken he!!

    Veel plezier nog!
    Liefs Tineke

  • 15 Juli 2009 - 20:17

    Ludian:

    mooie verhalen zus en het word vast wel leuk daar. ik ga overmorgen naar frankrijk maar ik zal kijken als ik je verhalen kan lezen. maar ik wens je dan veel sterkte verder.

    groet'n breurtie

  • 15 Juli 2009 - 20:37

    Fiona:

    Hee Anieke,
    Leuk om je verhalen te lezen! Ik herken jou er helemaal in haha ;-)
    Veel plezier en succes nog met je werkzaamheden in het kindertehuis!
    Groetjes Fiona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annieke

Ga met me mee en vlieg de wereld rond.......... Don´t worry, be happy! Diploma's hangen aan de muur, m'n bedje ligt gespreid de vrijheid heb ik nu niet meer, alleen maar vrije tijd! Dag vader en dag moeder dag lieve allemaal (zuster Ursula heb ik niet) Ik ga naar Amerika!!! M'n rugzak en mijn tentje mee, de vlinders achterna!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 58019

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 01 September 2012

Panama en Costa Rica

22 Augustus 2011 - 03 September 2011

Singapore & Maleisië

20 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Mexico, Mexiiiihiiicooooo!!!

04 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Annieke heeft weer wat in de kop... Indonesië!

14 Juni 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: