We survived the jungle! - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu We survived the jungle! - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu

We survived the jungle!

Door: Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

29 Augustus 2011 | Maleisië, Cameron Highlands

Ik begin vast aan een nieuw verslag, maar de foto's staan bij het vorige verslag! Ook het Islamitische stel.
Het is morgen trouwens suikerfeest, of volgens mij haya rida, dat betekent voor ons, alle bussen alle hotels vol. Dus wij zitten hier voor nood een nacht extra.

Na Kuala Lumpur, 's ochtends om 9 uur vertrokken, met een georganiseerde tour. Maar omdat het vrijdag was was het hertencentrum waar we heen zouden dicht en dus moesten we weer naar de Batu caves, wat voor ons jammer was want wij hadden er de dag er voor vet veel moeite voor gedaan.
Daarna 2 uur rijden naar een olifantencentrum. Wat een indrukwekkede beesten trouwens, vet mooi. Hun oren gebruiken ze als de radiateur van de auto, ze het bloed loopt door de bloedvaten in de oren en daardoor kunnen ze ze daar koelen door goed te wapperen. We deden daar een soort van olifantenzeskamp (volgens Arno). Ze praten namelijk over activities en na een activity gaan we naar 'next' eerst deden ze een soort van showtje, liggen en zitten ed. Toen mochten er op rijden, we kregen even het Slagharen gevoel weer boven. Daarna een fotosessie met twee jonkies. En de gezamenlijke zwemactiviteit. De olifanten in het water en wij er op zitten en er omheen splashen. Erg leuke activiteiten en we hebben veel over olifanten gezien geleerd.
Daarna weer twee uur in de bus, waar we weer werder overgeladen in 1,5 uur in een grote bus, door de jungle. Onderweg nog ergens gelunched bij een straattent, maar goed te doen. De tour was trouwens, zeer zeer goed geregeld, alles was inclusive en goed voor elkaar. Toen we aankwamen in Taman Negara (the jungle) moesten we in een bootje het water over, dat moet namelijk steeds, want er zijn twee kanten aan een rivier. Aan de andere kant van de rivier, een erg mooi sja... hotel resort ofzo, met allemaal mooie houten hutjes, alleen wij zaten in een hostel. Dat bleek een vierkant ding naast de wasserette te zijn. Het bleek dat er in het hele hostel niemand zat behalve wij, aan de ene kant lekker prive, en aan de andere kant doodeng, want waarom zat er niemand?? Ach we hebben prima geslapen in onze stapelbedden en lekker koud gedouched, maar dat was niet echt een straf.
's avonds nog een nacht jungle walk gedaan met een gids, doodsangsten uitgestaan, maar weinig engs gezien, alleen een hert en wat insecten.
De volgende dag ontbijten in ons floating restaurant, drijvend restaurant, en op naar de Canopy walk, dat is een soort boomkroonpad,maar dan op 40 m hoogte, wat je vervolgens niet merkt, omdat de jungle heel dicht is. We gingen hier uiteraard weer per boot heen. Mooi om te doen die walk, en toen 'even' naar een viewpoint. Maar dat viel zwaaaaaar tegen, het was maar 1,2 km, maar wel heeeeel steil omhoog. Poeh, poeh, poeh, wat was ik kapot. Echt steil, met trappetjes tussen de boomwortels, maar na 2 uur waren we eindelijke gearriveerd en toen nog weer naar beneden... Zweten! Want warm wat was het daar zeker, niet te harden.
Toen 1,5 uur rust, wat ons haast al te lang duurde, en op naar onze water activiteit, in een bootje door de stromingen en dan nat worden, daarna op naar de Orang Asli, de stam die daar nog in de jungle woont. Een aantal wonen er iets buiten en daar mochten wij op visite, maar je kunt dus niet met ze communiceren, want ze hebben hun eigen taal. Verder was het eigenlijk maar triest, want ze roken en over een rieten hutjes zitten gewoon blauwe dekzeilen en ze lopen in gewone kleren, zelfs een in een Barcalona-shirt. Na een introductie mocht je daar rondlopen foto's maken, maar das eigenlijk vet sneu, want die mensen leven daar gewoon en dan komen wij met onze camera's even foto's in de huizen maken en hoe ze baby's voeden ed.
Daarna op naar een klein strandje, waar Arno voor Tarzan speelde en aan een liaan (touw) het water in slingerde. Toen naar bed en de volgende ochtend 3 uur in de boot op naar het dorp waar wij werden opgepikt voor onze rit naar de Cameron highlands.

In Cameron Highlands aangekomen regende het eerste pijpestelen en is het hier zo'n 15 graden, sja... das de deksel op je neus na dagen 33 graden. Maar dat is omdat we hoog in de bergen zitten. Vandaag hebben we een tour gedaan, eerst naar de theeplantages, heel mooi om te zien hoe de thee groeit, de nieuwe bladeren die aan de struiken groeien gebruiken ze voor thee, de nieuwe blaadjes voor groene thee, en de steeds ouderen voor thee zoals wij die kennen. Er was zo'n 250 bunder, thee waar wij waren en da's goed voor zo'n 820000 kopjes thee per (dat weten we dan niet meer...)
Toen naar een uitkijktoren en vervolgens weer en stukje jungle, maar dit was regenwoud, omdat het vaak regend en omdat er planten op bomen groeien en dan met name heeeel veeel mos. Ze hadden het over een hobbitbos, nu heb ik Lord of the rings, nooit gezien maar t leek wel op de voorstukjes. Heel dicht bos, donker, mysterieus, met bomen begroeit met mos, en hoge wortels waar geheime gangetjes en hutten in ontstonden. We hebben mieretende planten gezien en gemberbomen en tigerbalsembomen. Daarna nog naar een vlindertuin, met hele grote vlinders en insecten. De CHighlands zijn echte landbouwgebieden met heel veel aardbei en groente plantages.

We konden helaas vanavond geen bus krijgen, omdat het morgen suikerfeest is na weken vasten(petje af trouwens).

Weetje: mama, Maleisie zou voor jou ideaal zijn, want ze hebben hier bijna geen varkensvlees.
Overwegend kip, want de islamieten mogen geen varken en de Hindoes geen koe, dus weinig keus.
Linda: vandaag hebben we gehotpot, in een grote pan soep, allerlei vlees en groente gooien en noodles, erg lekker alleen was er wel erg veel seafood bij, zoals garnalen, inktvis en nog veeel meer.

Bye, bye!

A & A

• 29 Augustus 2011 - 19:00

Simone:

Heeey annieke,

vet gaaf jah, lekker avontuurlijk zijn jullie!! :D
    Ik krijg weer zin om weg te gaan :)
    Ik heb ondertussen weer een aantal keren zwemles gegeven, ook erg leuk! al waren er de laatste keer maar weinig kinderen (groep 1, 1 kind en groep 2, 2 kids) :P

Tot gauw maar weer!

Liefs.

• 29 Augustus 2011 - 19:34

Marja:

Leuke foto's!!!! Volgens mij hebben jullie echt erg volle dagen, maar ja, dan benut je de tijd in ieder geval goed he!!

Hier in NL is het ook Suikerfeest. Alle bladerdeeg en zoete snoep weer kats uitverkocht!! :-)

Canopy walk is gaaf he!! Was het niet superbenauwd in die jungle?? Of zijn jullie er al aan gewend??

Groetjes!!!

• 29 Augustus 2011 - 21:19

Marjolein:

Hey Vakantiegangers!

Wauw, ziet er allemaal mooi uit! Ben jaloers ;) Leuk ook jullie verslagen!

Geniet er nog lekker van!

Liefs uit het regenachtige Wapse

• 30 Augustus 2011 - 14:27

Fam.zantinge:

leuk hoor en prachtige foto's.
    arno je lijkt wel een priester
    xxx

• 30 Augustus 2011 - 17:22

Tonia:

Hey Annieke en Arno,
    Ik heb je verslag gelezen wat lijkt het me daar geweldig en Annieke wat beschrijf je het leuk, kan er redelijk bij visualiseren. Wens jullie nog veel mooie trips en ik zie je vlgende verslag tegemoet. Kusszz voor jullie, veel plezier nog geniet maar lekker!!!

• 31 Augustus 2011 - 07:56

Ine:

Hey arno en annieke,

Wat een belevenissen zeg, erg leuk om te lezen!
    Geniet er nog even van met z'n beiden.

Groetjes Ine

• 31 Augustus 2011 - 18:10

Anne:

Heee A & A!
    Hoe gaat het bij jullie?
    Einde van de trip is in zicht?
    Nog even een reactie, wij gaan vanacht naar Rhodos, dus dan zal t hem wel niet meer worden.
    Leuke verhalen hoor! En de foto's verbeelden het natuurlijk helemaal. Vooral op die olifanten! :)

Veel plezier nog!
    Groetjes E & A