AO & AZ in KL (toelichting stenoschrift) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu AO & AZ in KL (toelichting stenoschrift) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu

AO & AZ in KL (toelichting stenoschrift)

Door: Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

25 Augustus 2011 | Maleisië, Cameron Highlands

Hallo allemaal,

Hier een berichtje vanuit de Cameron Highlands. Maar ik zal eerst het stenoschrift van het vorige cafe even toelichten, daar was het internet namelijk zeeeeeeer traag, ik moest na elke letter een seconde wachten.

Toen we eindelijk aan waren gekomen in de wereldstad Kuala Lumpur zagen we echt super mooie, hoge gebouwen. Echt super! Op naar een hotel, no problem. De eerste avond zijn we lekker uit eten geweest en even wat drinken. maar het bier is hier dus heel duur, varierend van 3 tot 6 euro per glas. Dat omdat het hier heel Islamitisch is. Veel mensen met hoofddoeken en op vrijdagmiddag is alles dicht want dan gaan ze allemaal naar de moskee. En omdat Moslims geen alcohol mogen, hebben ze er gewoon heel veel belasting op gegooid. Dus ons kroegavondje was niet heel uitgebreid. Daar voor zijn we nog naar het medekaplein geweest, onafhankelijkheidsplein, want nadat Maleisie tot 1957 eigendom van Engeland was was het daarna onafhankelijk, daar hoort een groot plein bij met de grootste vlaggemast van de wereld. Je ziet hier trouwens OVERAL vlaggen, niet te geloven, op gebouwen, auto's, boten, overal! Om het plein heen stond een paleis van de sultan, heel mooi en supermooi verlicht met verschillende kleuren. Daarna nog ff naar Chinatown, allemaal kraampjes met allemaal nepmerken en goedkope spullen, altijd leuk om mee te maken en een beetje af te dingen.
De volgende dag vroeg uit de veren want we wilden de hele stad bekijken. Half 9 paraat want om 9 uur zou die toren met die brug er tussen, die hele beroemde ken je vast wel, Petronas Twin tower. Maar.... de taxichauffeur zei dat we al te laat waren, want dan had je al om 6.oo uur in de rij moeten staan, want ze verkopen maar 1600 tickets per dag. Beetje jammer, toen op naar de Hopp-on, hopp-off-bus met een dubbeldekker langs alle highlights de bus rijd met een paar meer steeds rond en we konden er op en af waar we maar wilden, ideaal voor speedtoeristen zoals wij. We begonnen met de Indiase wijk, mooi kleurrijk. Daarna na het paleis waar de koning woont, met wachters er voor, waar kennen we dat van? Maar deze wachters stonden niet alleen stil, maar zaten stil op echte paarden, natuurlijk zijn er dan altijd een paar Japanners die de paarden aan gaan raken ed. Ach ja...
Daarna op naar de national moskee, Masjid Negara, die we eigenlijk over wilden slaan, maar toen we er langs reden was hij toch wel erg groot.
http://www.youtube.com/watch?v=noRWT1iVaGU (op deze link staat een filmpje)
En wat bleek? Je mocht er in, dat had ik nooit verwacht. We moesten wel onze schoenen uit, maar helaas had ik wegwerpsokken aan met een gat er in, dus dat moest ik even wat rechttrekken. En we moesten allebei een jurk aan, omdat we natuurlijk in korte broek en shirt waren, Arno een jurk zonder hoofddoek en ik met. O, o, o, wat heb ik me een breuk gelachen, maar dat kan natuurlijk niet want dan beledig je de mensen. Arno met z'n grote jurk en de lonelyplanet in de handen, 'ik heb t grote boek al bij me'. Maar nadat de hilariteit wat was gezakt zijn we op weg gegaan de moskee in, volgens mij is het best bijzonder dat je in een moskee komt. Alles was heel mooi schoon en gladde tegels. Mooie fonteinen, in de gebedszaal mochten we niet komen, alleen van de zijkant kijken, maar supergroot en echt met dat mooi tapijt. Er konden 3000 mensen in de zaal en volgens mij nog wel meer er buiten, maar we weten niet precies wat die man zei. Erg indrukwekkend dus.
Toen op naar een meer, wat een beetje vergane glorie was en het Operah heus van KL zeg maar. O ja, ze praten hier dus in afkortingen, het is geen Kuala Lumpur, maar KL, geen KL international Airport, maar KLIA, en het centrum heet KLCC en ja... dat moet je allemaal maar net snappen.
Daarna gingen we eindelijk op naar de lang verwachte Petronas towers. http://www.youtube.com/watch?v=IVg3i9qaxkg
Errug mooi, wat indrukwekkend om te zien. Helaas konden we er dus niet op, maar wel in, daar was een megawinkelcentrum. De torens zijn van buiten helemaal roestvrijstaal. En er zit een speciale betekenis in de bouw, het is een vorm van een ster, ook weer Moslim betekenissen. De brug was eigenlijk bedoeld, zodat mensen in geval van brand, naar de andere toren konden vluchten, daarom mogen er ook maar zo weinig mensen per dag op. Het gebouw is verder een en al kantoor, met 74 verschillende liften. 452 m hoog, het op 4 na hoogste gebouw.
Daarna op naar de televisietoren van KL, jaja, wij dachten dat de 'onze televisietoren' hoog was, maar deze was nog hoger dan de twintowers hier. Op naar de Menara tower dus, waar boven een restaurant was, en aangezien alleen nog maar ontbeten hadden, vielen we om 3 uur bijna om. Maar het was onze pech dag, want... het restaurant was voor renovatie gesloten. Wel met de lift naar boven, en dan suizen je oren wel ff hoor. Super, super mooi uitzicht! Wauw!
Dat zou t einde kunnen zijn van onze dag, want we waren rond met onze bus, maar.... wij wilden eigenlijk nog graag naar de Batu caves, grotten boven KL. Een taxichauffeur geritseld en ja, hoor op naar de grotten. In die grot zat een Hindustaanse tempel. Met een supergroot Hindoestaans beeld er voor. Supermooi. Wel een megatrap, maar vooruit. Het was het waard. Toen op naar het hotel en onze dure biertjes.
Verder is KL echt een nette stad, vrij nieuw. Het betekent, samenkomende modderstromen. Het vervoer is met treinen, of monorail. Grappig om te zien, maar eigenlijk gewoon noodzakelijk, verder is er net als in elke Hollandse stad gewoon file rond half 6. Overal in Maleisie zijn op drukke kruispunten loopbruggen gebouwd, omdat je anders niet over de 3baanswegen komt.

Dit was het eerst even. De jungle was leuk, goed te doen en nee... zo hard gestampt dat we geen slang gezien hebben. Wel onwies zweten!

Nu hoog in de bergen, dus lekker koel.

Groeten A & A!

Zeer traag internet hier.
Veel dingen te vertellen maar rot pc.
- KL towers met brug
- Moskee, jaja Annieke in hoofddoek jurk en Arno als echte islamiet
- 421 m hoog uitgekeken tvmast
- grotten met hindu tempel
- morgen 3 dagen jungle tour met oa olifanten
- afkortinge KLIA, KLCC
Maleisie:
- loopbruggen
- niet opdringerig
- duuuuuur bier vanavond 6euro per flesje
- zeer islamitisch, dus niet te sexy
- weer: warm, niet zonnig, af en toe een bui
Doei!

• 25 Augustus 2011 - 15:36

Fam. Zantinge:

kort maar krachtig wij wachten af

succes in de jungle

• 25 Augustus 2011 - 19:38

Ge En Fre:

Wij hopen dat jullie al een beetje zijn geaklimatiseerd zodat jullie van al die dingen kunnen genieten. Jullie hebben toch wel een foto als Islam.stel? ;-)
    We wachten weer op jullie nieuwe verhalen.

groeten

• 26 Augustus 2011 - 14:26

Jantiene:

Als je terug bent, moet je maar een keertje een toelichtje op je stenoschrift geven ;) xx

• 28 Augustus 2011 - 15:41

Alie, Geert & Kids:

Nou jullie beleven weer van alles en
    genieten volop ben benieuwd hoe de
    jurk stond vooral bij Arno.
    We zien het misschien nog eens.
    Veel groetjes en veel plezier gewenst.

• 28 Augustus 2011 - 18:43

Marja:

33 graden daar bij jullie... staat boven je reisverslag!! Dat zal idd wel warm zijn!! Maar het is helemaal super daar dus, zo te lezen. Wel lekker volle dagen!!

Hier strolaadkampioenschappen in de regen en corso in Veno.. Verder weinig bijzonderheden.

En idd.. we verwachten nog wel een foto van jullie als islamtisch stel hoor!!

Groetjes!!

• 28 Augustus 2011 - 20:08

René:

Zo, even bijgelezen, en dus de verplichte reactie. Veel plezier nog

• 29 Augustus 2011 - 05:00

Fam. Zantinge:

ik denk dat jullie nog maar weinig hebben te vertellen als je thuis komt.
    groeten allemaol