Walvishaaien en politiebezoek! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu Walvishaaien en politiebezoek! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu

Walvishaaien en politiebezoek!

Door: Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

01 Augustus 2010 | Mexico, Playa del Carmen

Hola amigos!

Leuk om al jullie reacties weer te lezen! Hoe is het weer daar? Hier super mooi hoor! Niks te klagen, af en toe even een flinke bui, daar frist het in feite niks van op, maar zolang dat alles is in het regenseizoen zijn de super groene grasvelden en tuinen het wel waard.

De Planet doet t prima! Klopt allemaal precies alleen op Holbox zaten ze wat mis omdat ze daar 6 jaar niet waren geweest.
Elke keer voor het eten krijgen we nacho´s dat is eigenlijk de dorito chips die wij kennen, met een soort prutje van tomaat en uit er bij, erg lekker en soms heel scherp. We hebben wel taco´s en alles gehad maar we zijn ook al een paar keer voor de pizza (ook erg lekker hier trouwens die eet je met z´n 2en een hele grote) of gewoon steak want ze zijn wel een beetje Amerikaans georienteerd.
In de binnenlanden sprak bijna niemand engels, dus was het maar goed dat ik nog een woordenboekje had gekocht op Schiphol, het Spaans is vrij lastig te begrijpen maar we kunnen al wat woorden. Maar zo gauw we iemand begroeten met Ola denken ze al dat we spaans kunnen en ratelen ze in een keer door.

Arno is weer goed te pas hoor, een paar Norit en hij is weer de man, dus uiteindelijk viel het wel mee.
Gelukkig wel want we hadden hem opgegeven als chauffeur dus ik mocht eigenlijk ook niet rijden in die auto.

Na Ticul gingen we op naar Uxmal een grote tempel, het schijnt een koninklijk paleis te zijn geweest. Heel veel afbeeldingen van slangen, dat was een teken van macht, gelukkig geen echten. Belgen gesproken de eerste Nederlands sprekenden hier deze vakantie.
Ticul was erg mooi, toen hebben we de Ruta Puuc gereden en weg langs allerlei kleine tempels maar we hebben er maar een paar bekeken.
Toen een hele lange rit richting Holbox. Onderweg hebben we gezwommen in een cenote (ondergronds meer). Dit was een super mooie en ook helemaal afgezet met hekken enzo en een trappenwerk er naar toe omdat hij heel diep lag.

Toen weer op pad, deze dag hadden we een grote rit voor de boeg. We hebben Holbox niet helemaal gehaald maar geslapen in Tizimin, een klein stadje met een leuk hotel en zowaar een engels sprekende man achter de balie.

De volgende dag echt op naar Holbox, de boot van 12 uur gehaald want het was toch nog weer 2 uur rijden.
De wegen zijn hier in Mexico trouwens prima, erg breed, en zeer weinig verkeer. Ze doen bij het minste op geringste de alarm lichten aan, net zoals ze in Bali bij alles toeterden gaan hier steeds de alarmlichten aan. Elke dag komen we door minimaal 1 politiecontrole, maar dan wat pilonnetjes staan en wat opengesneden autobanden op de weg liggen als zijnde drempel, we mogen altijd gewoon doorrijden want wij denken dat ze de oude auto´s er uitzoeken die niet verder mogen rijden dat zijn dat ook echt barrels. Soms staat er zelfs al een vrachtauto waar auto´s op kunnen bij, zodat ze direct mee kunnen. Je ziet hier heel veel politie op straat, dus dat is wel een goed teken.

Mexicanen zijn volgens Arno een ´hemmel volkie´ ze hemmelen de hele dag van alles op, je bord is nog niet leeg of ze halen hem al weg en in een discotheek wordt zelfs je statafel om de 15 minuten afgenomen. Daar kunnen wij nog wat van leren.
Dit komt waarschijnlijk vanuit de Maya´s want die deden dit ook al veel volgens onze gids laatst.

Op het eiland Holbox aangekomen met de ferry hebben we weer een heel eind gestruind met volle bepakking in de brandende zon. Op zandwegen want iets anders hebben ze daar niet. Iedereen rijdt er met golfkarretjes in de ronde, of een golfkarretje met een dieselmotor.
We hebben ´s middags lekker op het strand gelegen, helaas was de zon al weg. Mooi hotel aan het strand, ´s avonds lekker uit eten geweest. En de volgende morgen, jaja... om 7 uur paraat, er was ons ontbijt beloofd maar dat ging dus niet door helaas. OM half 8 op een bootje, want jaja.... groot avontuur we gingen zwemmen met walvishaaien, ofterwijl, whale sharks!!! Eerst een dik uur in de boot, toen zagen we dolfijnen! Vet gaaf ook heel dicht bij de boot, en soms sprongen ze zo een kleins stukje boven het water met z´n 3en! Toen weer verder open zee op, die erg rustig was trouwens en na een beetje zoeken zagen we de eerste mantaroggen!!! Hele grote roggen, zo´n 2 meter breed en 2 meter lang! Heel apart, om te zien vooral die bek! En toen zagen we de walvishaaien, wow... boven water leek het nog niet zo heel groot, maar toen gingen we in het water met onze snorkel uitrusting en Arno en ik mochten ook nog eerst, dan zwem je zo´n 100 meter met zo´n beest mee. Groot!! 8 meter lang, 3 meter hoog en 3 meter breed, niet te zuinig en daar zwemmen wij dan naast wij die dan net zo groot zijn als de kieuwen! Er zwemt ook een hele school vissen naast en er zitten vissen op hem die van zijn ´pukkels´ eten. Ze zeiden dat we ze waarschijnlijk haast niet bij konden houden, maar dat ging eigenlijk prima, maar ja... arno en ik hebben natuurlijk heel veel zwemdiploma´s ;) Hij zwemt zo´n 8 km per uur en met flippers is dat wel een poosje vol te houden alleen je weet niet wanneer hij een bocht maakt en dan moet je natuurlijk aan de kanten.
Ze zijn echt niet gevaarlijk want ze eten alleen maar plankton, plankton en nog een plankton, waarschijnlijk merken ze ons niet eens op. De mantarog was ook super gaaf om te zien! Huge, groot! Super gaaf allemaal! We zijn 4 keer geweest en we zaten met ongeveer 10 man op de boot. Ook met een Amerikaans gezin, die kinderen waren 19, 17, 13 oid. Was erg gezellig, lekker meegekletst en zij wisten er alles al van want die was hun derde dag al. Dat was onze portemonnee niet besteed en zoals jullie weten zit dat ook niet echt in ons reizigers bloed.

Daarna op naar de ferry, want de auto moest om half 4 ingeleverd worden, maar we hadden gebeld en we mochten iets later. T was nog een gezoek want onze kaarten werden niet meer toereikend, maar we hebben het gered, nou ja... bijna.... op 20 meter voor de Hertz, zien wij op eens het kantoor aan de andere kant van de weg, dus wij gauw rond over een bouwweg. En toen gebeurde het, we hoorden achter ons... Iets door een luidspreker in het Spaans, er zat een politie achter ons. Wij stoppen, komt die sheriff de auto uit. Wij scheten natuurlijk alle kleuren ook omdat we serieus 20 meter vanaf de Hertz autoverhuur zaten. Hij hield een heel verhaal waar we niks van begrepen, en wat we wel begrepen deden we alsof we niet begrepen zoals het woord ticket (boete) hij wou het rijbewijs al meenemen naar het bureau voor een ticket, maar dat dachten wij maar niet. Het woordenboek er bij voor de goede wil, dertig keer per don gezegd en toen zei hij: Ok, it´s ok, don´t worry! En mochten we door rijden!!!!! Wow... wat een spanning en sensatie zo op de laatste minuut.
Onze auto was ok bevonden geen krassen of wat. Daar had iemand voor ons een werkplaats jongen gecharterd die ons even voor 3 euro naar het hotel bracht. Er was nog een Nederlander daar, de eerste echte tijdens onze vakantie, dus ik dacht heel sociaal ik vraag hem even of hij ook naar het centrum moet. ´Nee, wij moeten naar ons hotel´ Zo van, nee jij backpackertje je mag niet met ons mee. Maar zo was het ook niet bedoeld ik wou hem een lift aanbieden, dat zij ik niet natuurlijk en hij bestelde een taxi. 2 minuten later liepen wij naar onze auto met chauffeur, zegt de NL´der:´O, je hebt al vervoer geregeld....´ Jammer joh, je had meegekund, maar helaas. Hoogmoed komt voor de val!

En nu in Playa de prijzen zijn verdubbeld, niet normaal 2,20 euro voor een biertje, dus we zijn op dieet.

Vandaag lekker naar t strand!

Jullie veel plezier daar en tot donderdag!

Adios Arno en Annieke!!!

• 02 Augustus 2010 - 03:57

Mama:

na onze rustdag van gisteren, zomaar met z'n beide deze morgen vroeg op in de hoop op een nieuw verhaal en ja hoor, super spannend weer,
    doe kalm an de laatste dagen en tot ziens.

• 02 Augustus 2010 - 06:16

Papa:

Hoe is het met sinterklaas wordt die ook al bruin?

• 02 Augustus 2010 - 07:02

Marja:

WOOOOOOWWWWW.... Manta's!!!! Daar gingen wij speciaal voor duiken in Costa Rica en toen hebben we ze niet gezien!!!! En jullie wel!! VET gaaf!!

En gelukkig maar dat Arno weer beter is!! Gewoon doorgaan, ziek zijn kun je thuis ook wel.

Maarre.. ik zal eem kijken hoe laat jullie vlucht precies aankomt.. dan kom ik jullie wel ff ophalen donderdag. Weet ik in ieder geval zeker dat je op tijd terug bent voor Woodstock! ;-) De terugweg kwam je ook via Zurich toch???

Groetjes!!

• 02 Augustus 2010 - 15:25

Tineke:

Leuke verhalen hoor:)

Geniet samen van de laatste paar dagen!!

Groetjes

• 03 Augustus 2010 - 10:15

Alie En Geert:

Dag Annieke en Arno.
    leuk om jullie avonturen
    weer te lezen. Jullie zien
    veel en doen veel ervaringen op erg leuk hoor.
    Zijn net zelf terug uit
    Zweden waar we het ook
    fantastisch hebben gehad.
    Zien en spreken jullie wel weer in NL groetjes van ons
    allemaal.
    Alie, Geert, Annelies, Bertien en Maryse

• 09 Augustus 2010 - 21:43

Geralde:

Wat een leuk verhaal weer. Heb nu pas tijd en energie gehad om het door te lezen. Hier op de kampen gaat het goed, ben na zo'n week wel echt op. Ga nu maar eens slapen. Hopelijk worden die kids morgen niet vroeg wakker. Tot zondag misschien.