Wij zijn niet voor één gat in de weg te vangen! - Reisverslag uit Ticul, Mexico van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu Wij zijn niet voor één gat in de weg te vangen! - Reisverslag uit Ticul, Mexico van Annieke Zantinge - WaarBenJij.nu

Wij zijn niet voor één gat in de weg te vangen!

Door: Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

29 Juli 2010 | Mexico, Ticul

Cenote, Coba, Valladolid, Ek Balam, Merida, Grotten, Celestun, Flamingo´s, Ticul

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer! Toen we vanuit Tulum vertrokken kwamen we langs een cenote, wij dachten vet bijzonder, daar gaan we heen. En het was bijzonder, maar later kwamen we er nog zo´n 100 tegen (niet overdreven). Toen we aankwamen bij de cenote wisten we niet precies wat het was, we moeste entree betalen maar we wouden eerst kijken dat was prima. Moesten we een stukje door het bos struinen en toen hoorden we geplons maar we zagen geen water. Ondergrondse meren! De grond is rotsachtig en dan opeens zit er een gat in de grond, dan kijk je zo´n 3 meter naar beneden en daar heb je dan water. Gewoon een klein meertje, deze was zo´n 20 bij 20 meter. Tenminste dat dachten we, want even later kwamen er mannen met duikflessen op, die gingen duiken! Blijkt dat onze cenote deel uit maakt van een ondergronds rivierstelsel van zo´n 179km!!! Wow... en daarom zie je dus zoveel cenotes, en die duikers gaan dan gewoon een stukje de grotten in VET GAAF! Dat was heel bijzonder om mee te maken op de vroege morgen, zwemmen in zoet water in een grot, en dan ook nog lekker het water inplonsen ook.
Daarna op naar Coba, Mayatempels. Heel apart, zo´n 20 bouwwerken waarvan nog zo´n 80 procent nog niet was gerestaureerd, dus eigenlijk nog gewoon onder het bos lag. Het leken dan bergen maar dat ware dus eigenlijk tempels want bergen heb je hier niet. Erg mooi, we kregen echt het Indiana Jones gevoel. Mooie oude tempels midden in de jungle. Eerst liepen we zelf rond, daarna toch maar een gids genomen, erg leerzaam, hij sprak zeer goed engels, veel beter dan ons. De Maya´s komen eigenlijk uit Guatamala, en hebben zich uitgebreid. De gewone Maya´s woonden in hutjes met een rieten dak en de elite woonde in speciale gebouwen, soort paleizen. Ze hadden voor allerlei goden tempels. En ze hadden al een eigen schrift ontwikkeld. Ze deden wel aan handel maar eigenlijk alleen aan ruilhandel. Er waren allerlei rangen en als je dood ging kwam je in de volgende rang. Het was een slim en netjes volk. Ze hadden een groot voorhoofd, of omdat ze alles op t hoofd droegen of omdat ze dat mooi vonden en baby´s een soort corset om het hoofd deden. De meesten waren boer of jager. Ze speelden een soort heilig balspel, soort basketbal en als ze hadden gewonnen moesten ze een Jaquar slachten en dat hoofd was dan hun troffee. Op een gegeven moment kwamen de Corteken uit Mexico-city en die mengden met de Maya´s toen werd de capaciteit van de mensen iets minder. En werden ze iets ruiger. Jaren later kwamen de Spanjaarden die veel tempels verwoestten en daar hun steden mee bouwden, ook hebben ze veel Maya vrouwen verkracht. Mexicanen hebben het nog steeds niet echt op Spanjaarden. Iedereen die ons vraagt waar we vandaan komen, zegt dat het hun spijt dat we niet hebben gewonnen van Spanje met de voetbal. Vet grappig die voetbal schept hier echt een band, iedereen weet bijna dat we in de finale stonden en dat we ook al waren we tweede groot feest hadden in Amsterdam!
We hebben geslapen in Valladolid een hele mooie koloniale stad. De Spanjaarden bouwden hele steden rond een plein en een katholieke kerk, hele mooi pastel kleurige gebouwen, en een super mooi hotel, voor 20 euro. Het slapen is hier niet duur, maar verder is bijna alles net zo duur als thuis, vooral uitstapjes zijn best aan de prijs en we worden ook vast wel eens bij de poot genomen.
De volgende dag op naar Ek Balam een ander tempelcomplex, dit was niet zo touristisch en echt Indiana Jones omdat je ook ver kon kijken en we hebben uiteraard ook steeds de tempels beklommen, zwaar maar mooi!
Toen door naar Chicken Itza, dé tempel van Mexico! Zeeeeeer toeristisch, iets andere stijl meer invloed van de Tolteken, maar wel heel indrukwekkend om te zien.
Toen op naar Merida, een grote stad, waar we zo inrijden want de wegen zijn zo simpel ingedeeld, net als in Amerika, alle oneven wegennummers gaan bv van noord naar zuid en even van oost naar west, dan is elke weg eenrichting verkeer maar steeds om en om. We waren hier zo moe, dat we al om 8 uur in slaap zijn gevallen.

Volgende dag op naar een speciale cenote die we niet konden vinden, toen kwamen we bij grotten uit, stond slecht aangegeven maar we dachten even kijken. VET GAAF! Echte grotten, we mochten er in met een gids, je kon ook tours doen, maar we hadden nog bijna niks gegeten, dus we hadden ongelooflijke honger, dus hebben we geen extreme tour gedaan maar een simpele. Dit waren dus eigenlijk droog gevallen cenotes maar je kon echt een heel eind lopen. Ook sporen van de Maya´s gezien want die hebben zich hier verstopt voor de Spanjaarden.
Toen op naar Chelestun, een vissersdorp, eerst kwamen we nog naar een haciende, waar een hotel in zat. Vet luxe! We hadden ongelooflijke hongen maar wij als knieperige Hollanders vonden 8 euro voor een ijsje al duur zat dus toen werden het 2 ijsjes. Volgens mij zijn hacienda´s van vroeger uit nederzettingen van Spaanse grondeigenaren die de grond in de omgeving lieten bewerken. Echt heel mooi om te zien ook weer in dezelfde pastelkleurige stijl. Volgens Arno uit de Zorro tijd, maar ik ben van na het Zorro tijdperk geloof ik.
De ober zei nog dat we beter over de snelweg naar Chélestun konden, maar dat leek ons niet nodig met onze Cheffy, dus lekker door de binnenlanden gecrossd. Erg leuk, veel mensen en hutjes gezien, iedereen zwaait naar ons, we voelden ons net Sinterklaas en zwarte Piet, Arno dan zwarte piet want die wordt al aardig bruin. Op een gegeven moment wisten we de weg niet meer, komt er opeens een vrouw uit huis stuiven die wijst waar we heen moeten, erg aardig! We kwamen op een gegeven moment wel uit op een weg vol gaten! Niet te geloven, Arno is al een echte Rally coureur. Op een weg met aan weerszijden moeras, wat betekent krokodillen!!! Maar niet gezien gelukkig.
In Chelestun eerst weinig te beleven, alle restaurants om 7 uur dicht en wij kwamen uiteraard om half 8 aan. En je kunt er ook niet pinnen in het dorp. Gelukkig kwamen we op een gegeven moment een soort hostel met bar en restaurant tegen en een man van rond de 35 die uitstekend Nederlands sprak, hij werkte daar, een echte backpacker. Het was een Duitser die 3 jaar in NL had gewoond in Dedemsvaart om precies te zijn en nu al 8 jaar in Mexico zat. Erg leuk daar hebben we de hele avond mee gepraat en bier en en tequila mee gedronken.
Vandaag was Arno niks te fit, waarschijnlijk door de vis, erg jammer, maar we zijn gewoon op weg gegaan. Een boottour van zo´n 2 uur, langs flamingo´s, pelikanen, mangroves (bomen met hele hoge wortels) en verschil tussen zout en zoetwater grens.
Daarna op naar Ticul, vet lange rit, maar daar zijn we nu in het Plaza Hotel jaja.. en er is kermis, jaja we gaan nog steeds van dorpsfeest naar dorpsfeest en we hebben net een super lekkere grote pizza gehad.

Nu zo op naar bed!

Jullie succes met alles!

Feddrik gefeliciteerd!!!!!!

Liefs Arno en Annieke

• 29 Juli 2010 - 04:30

Pa En Ma:

we moesten een paar dagen wachten, maar dan hebben wij weer een hele excursie. Bedankt en tot lees maar weer.

• 29 Juli 2010 - 06:20

Marja:

Nou, wij hoeven niet meer naar Mexico zo te lezen!! We leren er zo al genoeg over :-) Je hebt gelijk een leuke aardrijkskunde en geschiedenisles zo in de eerste week als je aan het werk moet!

Klinkt wel supergaaf die ondergrondse meren. Wouden jullie daar niet gaan duiken?

En Arno niet te fit.. komt dat niet van de tequilla?? Ik zou het maar gewoon bij de Corona's houden. Veel gezonder!

Doet de Planet het goed?? Beetje goeie hotels enzo? Zo te lezen in ieder geval goedkoop, dat scheelt weer. En als je bij de poot genomen wordt, dan moet je een beetje onderhandelen hè! Of doen Mexicanen daar niet aan.

Nou, hier Donderdag Meppeldag vanavond weer. En morgen.. auto inleveren :-( En dan is het einde Palm. Maarrrr dan mag ik eindelijk in mijn big fine car rijden die nu al een week niks staat te doen op het erf. Ook wel weer leuk!

Enne.. als ik jullie op moet komen halen van Schiphol. Het aanbod staat nog steeds.

Groetjes!!!

• 29 Juli 2010 - 06:28

Marja:

Oh ja, gefeliciteerd Feddrik!!

• 29 Juli 2010 - 08:10

Jantiene:

Leukleukleuk!!! Wat een mooi verhaal weer Beterschap voor Arno..

• 29 Juli 2010 - 20:02

Hilco En Bettie:

Hallo, wat weer een verhaal, erg leuk om te lezen, je steekt er nog wat van op.
    Geniet nog maar van de dingen die je gaat doen en van alles wat je gaat bezichtigen.
    Kalm aan voor Arno.
    Groetjes

• 29 Juli 2010 - 20:39

Erika:

Klinkt er goed... Zorro zelf nog niet gespot dus? En zijn de dorpsfeesten ook leuker dan hier, word vast meer gedanst. Hebben jullie al echte taco`s en Margarithas gehad? Groetjes